Firemní dress code jako klíč k úspěchu. Vážně se vyplatí?
I když má firemní dress code ve vyspělých ekonomikách mnohaletou tradici, u nás se o něj zaměstnavatelé začali zajímat až během posledních několika let. Pevně stanovená pravidla oblékání, často spojená také se speciálními kusy firemního oděvu, však pořád nejsou úplně běžnou praxí. Přečtěte si, proč se dress code vyplatí zavést, a zjistěte, jak může oblečení posilovat takzvaný nehmotný kapitál firmy.
Firemní dress code, jinými slovy kodex oblékání, je neodmyslitelně spjat hlavně s velkými firmami. Nejtypičtějším příkladem jsou banky, kde jsou pravidla opravdu velmi přísná. Dress code však může být využit také u menších firem, kterým pomůže lépe pracovat nejen s firemní image, ale také s podvědomím zaměstnanců. Sjednocený styl oblékání, případně firemní textil s potiskem či výšivkou, totiž může posílit sounáležitost pracovníka s firmou, podpořit kolektivního ducha a v některých případech dokonce může znamenat určitou prestiž pro budoucí zájemce o zaměstnání. Díky firemnímu dress code tak může každý zaměstnanec ještě lépe přispět k budování firemní kultury a upevnění firemní identity.
Firemní identita pak přímo posiluje nehmotný kapitál firmy, který hraje stále důležitější roli při dosažení úspěchu. Největší význam má tento typ kapitálu hlavně u firem, které jsou lídry ve svém odvětví.
Dress Code není jen bílá košile nebo kostýmek
Jak ale nastavit pravidla tak, aby firemní dress code fungoval a byl přínosem pro zaměstnavatele i zaměstnance? Stačí dodržet několik zásad:
Uvědomte si, že dress code nemusí nutně znamenat jen bílou košili nebo kostýmek. Svá pravidla má třeba i oblékání pracovníků ve fast foodech či obchodech. Vždy je ale nutné přizpůsobit kodex oblékání tak, aby byl nejen praktický, ale také dostatečně pohodlný pro výkon dané práce.
Myslet musíte také na to, že možná ne všichni vaši zaměstnanci si mohou nákup nového oblečení ve vámi požadované kvalitě dovolit. Doporučovaným řešením je proto na nákup přispět a nebo zaměstnancům rovnou několik kusů firemního oblečení pořídit.
Pokud nákup vezmete do vlastních rukou vy sami, nejen, že často získáte výhodné množstevní slevy, ale navíc můžete konkrétní kousky navrhnout tak, aby co nejlépe podporovaly firemní identitu.
Ideální je zvolit firemní barvy a nechat vybraný textil potisknout logem.
V případě, že si to v rámci firemní identity můžete dovolit, zkuste zvážit také potisknutí vtipným obrázkem nebo textem. Oblečení se zajímavým designem budou zaměstnanci rádi nosit a vaše zákazníky na první pohled upoutá.
Vsadit na kvalitu se vyplatí
Při výběru textilu si určitě ohlídejte také kvalitu materiálů. Na firemním oblečení se totiž rozhodně nevyplatí šetřit. Za nepohodlné a neprodyšné kousky vám zaměstnanci bezesporu moc nepoděkují, výběr nevhodných materiálů se však může odrazit i na jejich produktivitě – nekvalitní oblečení totiž může odvádět jejich pozornost od práce. Sáhněte proto po kouscích od ověřených výrobců, které se pohodlně nosí a zároveň skvěle sednou.
Nyní už víte, jak může vhodně zvolený oděv ovlivňovat nejen vaše zaměstnance, ale také kompletní image firmy. Nezbývá tedy nic jiného, než zvážit, jestli firemní dress code může být přínosem i pro vás.