SEO – optimalizaci pro vyhledávače letos ovlivní umělá inteligence i hlasové vyhledávání
Obsah článku
SEO – optimalizace pro vyhledávače je pro online marketéry velice známý pojem. Díky znalosti tohoto důležitého nástroje se totiž mohou různé weby, e-shopy apod. dostat na přední místa ve vyhledávání a mít tak větší šanci na to, aby zaujaly potenciální zákazníky. Jaké jsou novinky ve světě SEO a na co by se měli provozovatelé webů nejvíce zaměřit?
SEO – optimalizace pro vyhledávače letos prochází mnohými změnami
SEO je výraz pocházející z anglického Search Engine Optimization a je dobře znám všem, kteří se pohybují v oblasti online marketingu. Základem SEO je nejen umění používat správně klíčová slova, ale i mnoho dalších praktik, kterým je třeba se naučit. Se změnami probíhajícími v úpravě webů, vyhledavačů i uživatelských návyků musí docházet i ke změnám principů SEO. S jakými novinkami a změnami by měli online marketéři v letošním roce počítat a co je nového v rámci největšího světového vyhledavače společnosti Google?
Velký progres například zaznamenalo využívání Al neboli umělé inteligence. Ta Googlu už dva roky pomáhá zpracovávat výsledky vyhledávání a neustále se vyvíjí. Google vyvinul rozhraní Cloud Vision API, které dokáže rozpoznat obrovské množství objektů. Nyní však společnost přišla s takovou umělou inteligencí, která dokáže být ve své práci lepší než lidé. I tak ale není dokonalá a někdy se stává, že v rámci vyhledávání vytváří spojitosti mezi nesouvisejícími věcmi.
Je tak možné, že si strojově naprogramované algoritmy půjdou ve výsledku svou vlastní cestou a výsledky vyhledávání se začnou chovat nepředvídatelně. Umělá inteligence by však neměla nijak výrazně narušovat dlouhodobé SEO strategie.
Hlasové vyhledávání získává na popularitě
Dalším horkým tématem v oblasti SEO je hlasové vyhledávání. Podle statistik společnosti Google pochází až jeden z pěti dotazů na Googlu z hlasového vyhledávání a do budoucna budou tato čísla nejspíš nadále stoupat i díky velké popularitě Google Asistenta.
S tímto trendem tak lze očekávat i rozšiřování tzv. featured snippetů neboli vybraných úryvků ve vyhledávání. Studie provedená společností Stone Temple Consulting v loňském roce potvrdila, že jsou tyto vybrané úryvky na vzestupu a objevují se zhruba ve 30 % z 1, 4 milionu dotazů.
Jestliže bude tento trend nadále takto pokračovat, featured snippety se stanou nejvyužívanějším prostředkem, jak dostat svůj web na co nejlepší pozici v rámci vyhledávání.
Google pracuje na personalizovanějším obsahu pro každého uživatele
Google pro tento rok rovněž zapracoval na vyšší míře personalizace v rámci obsahu vyhledávání. To znamená, že se více soustředí na soubory cookie a další informace, které umožňují nalézt personalizovanější výsledky pro konkrétní jednotlivce na základě jejich polohy, historie vyhledávání, zájmech a podobně.
Personalizace znamená i změny na konkrétních webech dle preferencí daného návštěvníka. Obsah by měl být uzpůsoben tak, aby se návštěvníkovi zobrazoval jen preferovaný obsah namísto toho, aby se musel prodírat složitou strukturou daného webu.
K tomu všemu je však třeba mít zapotřebí dostatek dat o potenciálním zákazníkovi, protože bez nich nelze obsah dostatečně přizpůsobit.
Pro jednotlivé společnosti tak bude obtížnější předvídat, jak budou jejich weby hodnoceny. Výhodou ale je, že pokud daný uživatel na odkaz stránky klikne, bude se mu dle historie vyhledávání zobrazovat na předních pozicích i nadále.
Obecně lze konstatovat, že to chce hodně času a úsilí, aby lidé z oblasti obsahového marketingu přizpůsobovali své weby celosvětovým trendům. Pracovat na dlouhodobých kampaních a sledovat, co je ve světě SEO nového, se však rozhodně vyplatí a vždy je lepší být před ostatními o krok napřed.